Etiquetas

domingo, 17 de abril de 2016

2º ESO: Unit 6 review - Repaso del Tema 6

Here you have some musical examples that will help you to prepare the exam:

Aquí tienes algunos ejemplos que te ayudarán a preparar el examen:

Rhythm / Ritmo:

  • Ternary rhythm / Ritmo ternario: Three beats per measure, in which the first one is strong and the other ones are weak / Tres pulsos por compás, de los cuales el primero es fuerte y los otros dos débiles.

P. I. Tchaikovsky: 'Waltz of the flowers', from The Nutcracker.




D. Shostakovich: 'Waltz No. 2', from Jazz Suite.


A typical Spanish ternary rhythm is the Jota, traditional music from every region in Spain. Its time signature is always 3/4
Un ritmo ternario típicamente español es la Jota, música tradicional de todas las regiones de España. Su compás es siempre 3/4


José Oto y Miguel Fleta: Siete jotas aragonesas


Also, the Sevillanas, the most popular flamenco dance, have a 3/4 time signature:
También las Sevillanas, el baile flamenco más popular, van en compás de 3/4:

Requiebros: Mírala cara a cara

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

  • Rhythmic formulas / Fórmulas rítmicas
    • Triplet / Tresillo




    • Another example on triplets. Notice the difference between regular eighth notes and eighth notes triplets:
    • Otro ejemplo de tresillos. Nota la diferencia entre las corcheas normales y los tresillos de corcheas:




      • Here you have a good example on how to use the triplet in music, athough played really fast. It's Schubert's Impromptu Op. 90, nº 2.
      • Aquí tienes un buen ejemplo de cómo utilizar los tresillos en música, aunque tocados muy deprisa. Es el Impromptu Op. 90, nº 2, de Franz Schubert.


▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬


    • Syncopation / Síncopa



    • An example on how the syncopation works and its difference with a 'rigid' not syncopated rhythm on the song Señora Chichera.
    • Un ejemplo de cómo funciona la síncopa y su diferencia con respecto a un ritmo no sincopado más rígido. La canción es Señora Chichera.
 



      • As a syncopation sample, here you may listen to Scott Joplin's Maple Leaf Rag, a piano piece composed in ragtime style, characterized by the continious use of syncopation in the melody, as the accompaniment plays plain chords on-beat.
      • Como ejemplo del uso de síncopa, puedes escuchar Maple Leaf Rag, de Scott Joplin. Una pieza para piano escrita en estilo ragtime, caracterizado precisamente por la abundacia de síncopas en la melodía, mientras el acompañamiento va tocando simples acordes a tiempo. 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬


    • Offbeat / Contratiempo

      • The next song is called Buffalo soldier, by Bob Marley in reggae style. The rhythmic guitar accompaniment is made out of off-beat chords.
      • La siguiente canción se llama Buffalo soldier, de Bob Marley en estilo Reggae. El acompañamiento de la guitarra rítmica va haciendo acordes en off-beat todo el tiempo, salvo en la introducción.


      ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
      ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬



Structure of melody/ Estructura melódica

    • Motif / Motivo 


    • Phrases & Semiprhases / Frases y semifrases


The next example shows two phrases that conform the main theme:
El siguiente ejemplo muestra dos frases que conforman el tema principal:
J.S. Bach: Menuet in G, Anh 116


And here is how the whole piece sounds. Notice how the different themes contrast with each other:
Y aquí está la pieza completa. Compruena cómo los diferentes temas contrastan entre sí:

    • Theme / Tema
Analyze the following theme by R. Schumann and how the phrases, semiphrases and motifs work
Analiza el siguiente tema de R. Schumann y cómo funcionan las frases, semiphrases y motivos:

R. Schumann: Album for the young. Op. 68 No. 8


And here is the complete work. It is a short and fast piece with two themes very similar to each other:
Y aquí está la obra completa. Es una pieza corta y rápida con dos temas muy parecidos entre sí:






This is another example. In this case is a piece by Beethoven in which the theme is build by two phrases whose motifs create a sense of unity:
Este es otro ejemplo. En este caso, estamos ante una pieza de Beethoven en la cual el tema está contruído por dos frases cuyos motivos crean un buen sentido de unidad:




...And the complete work:
...Y la obra completa:





One more example on how a very simple motif (only three notes: Eb-D-D) may build a complete phrase and be the cornerstone of the whole theme:
Un ejemplo más de cómo un motivo muy simple (solo tres notas: mi bemol - re - re) puede construir una frase y ser la piedra angular de todo el tema:

W.A. Mozart: Symphony No. 40. 1st movement: Allegro molto.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬




  • Harmony / Armonía:
    • Chords / Acordes:


    • Perfect Cadence / Cadencia perfecta:

    • Semicadence / Semicadencia:

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬





  • Textures / Texturas:
    • Monodic texture / Monodía: One single melody (either vocal or instrumental), with no accompaniment.
    • Una sola melodía (ya sea vocal o instrumental) sin acompañamiento. 
Anonymous: Kyrie VIII


I. Stravinsky: Three pieces for solo clarinet
    • Polyphonic texture / Polifonía: Two or more melodies (voices or instruments or mixed) that sound at the same time. The melodies must be intertwined in a way in which none of them prevails over the others. 
    • Dos o más melodías (en voces, instrumentos o en combinación de ambos) que suenan a la vez. Las melodías deben sonar entrelazadas, de manera que ninguna prevalezca sobre las otras claramente.

T. L. de Victoria: Congratulamini mihi






Claudio Monteverdi: Cruda Amarilli



J. S. Bach: Fugue 20 in A minor, Well-tempered klavier, book I.


    • Accompanied melody / Melodía acompañada: There is a main melody (voice or instrument) accompanied by chords played by other instruments.
    • Hay una melodía principal (vocal o instrumental) acompañada por acordes tocados por otros instrumentos. 
Bob Dylan: Blowing in the wind


V. Monti: Czardas

No hay comentarios:

Publicar un comentario