The time signature / La indicación de compás
The time signature is that fraction we find at the beginning of every musicsheet. The numerator (upper number) is the number of beats in a bar. The denominator (lower number) tells us which note lasts one of those beats. The next video contains a quite accurate explanation on how to understand the time signature. Keep in mind that, since the speaker is using British english, he calls the notes as following:La indicación de compás es esa fracción que encontramos al principio de cada partitura. El numerador nos dice el número de pulsos que hay en cada compás. El denominador nos indica la nota (figura) que dura cada uno de esos pulsos. El siguiente vídeo contiene una explicación muy correcta sobre cómo entender estas indicaciones de compás. Ten en cuenta que, como el tutor del vídeo habla inglés británico, llama a las notas de la siguiente manera:
Whote note = semibreve = redonda
Half note = minim = blanca
Quarter note = crotchet = negra
Eighth note = quaver = corchea
Sixteenth note = semiquaver = semicorchea
And regarding the rests: / Y en cuanto a los silencios:
American English | British English |
---|---|
Long (or four-measure rest) | Long |
Double whole rest | Breve rest |
Whole rest | Semibreve rest |
Half rest | Minim rest |
Quarter rest | Crotchet rest |
Eighth rest | Quaver rest |
Sixteenth rest | Semiquaver rest |
Thirty-second rest | Demisemiquaver rest |
Sixty-fourth rest | Hemidemisemiquaver rest |
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Types if time signature / Tipos de indicación de compás
Duple: Two beats on each bar. The first one is strong and the second one is weak. The 1st beat is very remarked. Typical works in Duple rhythm are national anthems, polkas and spanish bullfighting music called pasodoble.Dos pulsos en cada compás. El primero fuerte y el segundo débil. El primero suena muy marcado. Compases de este tipo son 2/4, 2/2, 2/8. Típicas piezas de este tipo de ritmo son los himnos nacionales, marchas militares, polkas y pasodoble.
Examples / Ejemplos:
Das deutschlandlied, German national anthem
Marcha Real, Spanish national anthem
J. Strauss: Tritsch Tratsch Polka.
El gato montés, pasodoble.
Triple: Three beats on each bar. The first beat is strong, whereas the 2nd and the 3rd are weak. Time signatures with triple rhythm are 3/4, 3/2, 3/8. Typical from the waltz music.
Tres pulsos en cada compás. El primero es fuerte, mientras que el segundo y el tercero son débiles. Este es el ritmo del 3/4, 3/2 ó 3/8. Típico de la música de vals.
Tres pulsos en cada compás. El primero es fuerte, mientras que el segundo y el tercero son débiles. Este es el ritmo del 3/4, 3/2 ó 3/8. Típico de la música de vals.
Dimitri Shostakovich: Waltz Nº 2 from Jazz Suite.
E. Grieg: The morning from Peer Gynt
P.I. Tchaikovsky: Waltz of the flowers from The Nutcracker
P.I. Tchaikovsky: Sleeping Beauty (Waltz) op.66,
waltz triple rhythm starts at 0:30.
F. J. Haydn: Menuet from Symphony No 95
Quadruple: Four beats on each bar. The 1st is strong, the 2nd is weak, the 3rd is strong, but not as much as the 1st one; and the 4th is weak. The 1st beat is not as stressed as in a duple rhytm, it has more melodic sense.
Cuatro pulsos por compás. El primero es fuerte; el segundo, débil; el tercero fuerte, pero no tanto como el primero; y el cuarto, débil. El primer pulso no va tan marcado como en un ritmo doble, tiene algo más de sentido melódico, más sutil.
A. Vivaldi: Largo from Winter.
W.A. Mozart: Piano Concerto Nº 21: Andante
Un ejemplo más moderno. Casi toda la música moderna está en 4/4. Crossroads de Cream.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Tempo Markings: These are words (normally italian terms) located above the first staff and they indicate how fast or how slow it has to be played. These are the most common ones:
Indicaciones de Tempo: Son una serie de términos (normalmente en italiano) que se colocan al principio de la pieza y nos indican cómo de rápido o de lento ha de ejecutarse la misma. Estas son las más comunes:
And here you have some examples:
Algunos ejemplos:
Largo
G. F. Haendel: Largo from Xerxes.
Lento
Elliot Goldenthal -Lento (from Alien 3)
Adagio
Aram Khachaturian: Adagio from Spartacus
Andante
Wolfgang Amadeus Mozart - Piano Concerto No. 21 - Andante
Moderato
Gallo - Moderato from Trio Sonata No.1 in G
Allegretto
K. Jerkins: Allegretto from Palladio
Allegro
B. Bartok: Allegro Barbaro
Vivace
J.Haydn Vivace from the Quartett "The Lark"
Presto
A. Vivaldi: Presto from Summer (The Four Seasons)
Este es un test sobre símbolos y lenguaje musicales de nivel básico. Puedes hacerlo como repaso de los temas 2 y 3. Haz click en el enlace que aparece debajo para realizar el test.
CLICK HERE TO DO THE UNITS 2 & 3 TEST
No hay comentarios:
Publicar un comentario